Metody pracy


Terapia wad wymowy dzieci i młodzieży z nieprawidłową wymową różnych głosek. Ma na celu wytworzenie prawidłowych realizacji głosek a następnie utrwalenie ich w mowie. Ćwiczenia i metody pracy dostosowujemy indywidualnie do potrzeb pacjenta.

Podstawowe ćwiczenia, metody wykorzystywane w terapii wad wymowy:

  • ćwiczenia artykulacyjne,
  • metodę wyjaśniania położenia narządów mowy,
  • metodę wzrokową,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia fonacyjne,
  • ćwiczenia kształcące słuch fonemowy,
  • metodę przekształceń artykulacyjnych,
  • metodę mechaniczną,
  • ćwiczenia autokontroli słuchowej,
  • ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej,
  • terapia miofunkcjonalna,
  • masaż logopedyczny.

Terapia funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi za pomocą Metody Krakowskiej. Stymulacja opiera się na neuroplastyczności mózgu i jego zdolności do tworzenia nowych połączeń nerwowych w wyniku organizowanych doświadczeń. Została opracowana dzięki wieloletniej pracy terapeutycznej i badawczej Pani profesor Jagody Cieszyńskiej oraz zespołu związanego z Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, oraz Zespołu Diagnozy i Terapii Języka (następnie Zespołu Wczesnego Wspomagania) w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Krakowie. 

Podstawowym założeniem terapii jest systemowa - w tej samej kolejności jak przy rozwoju zdrowego dziecka, stymulacja rozwoju poznawczego i intelektualnego dziecka, zmierzająca do budowania systemu językowego, komunikacyjnego w jego umyśle.

Metoda Krakowska jest skuteczna i wykorzystywana w pracy z dziećmi:

  • z autyzmem,
  • całościowymi zaburzeniami rozwoju, 
  • z Zespołem Aspergera,
  • z opóźnionym rozwojem mowy,
  • z wadami wymowy,
  • z Zespołem Downa,
  • z alalią (SLI),
  • z afazją,
  • z mózgowym porażeniem dziecięcym,
  • z implantem ślimakowym,
  • niedosłyszącymi,
  • dwujęzycznymi,
  • zagrożonymi dysleksją i dyslektycznymi.
Podstawowe elementy Metody Krakowskiej: 

  • stymulacja słuchowa,
  • komunikacja ułatwiona,
  • gesty wizualizacyjna i gesty interakcyjne,
  • Manualne Torowanie Głosek,
  • programowanie języka,
  • dziennik wydarzeń,
  • Symultaniczno - Sekwencyjna Nauka Czytania,
  • terapia funkcji wzrokowych,
  • stymulacja funkcji motorycznych,
  • wybór dominującej ręki,
  • kształtowanie zabawy tematycznej,
  • stymulacja lewej półkuli mózgu,
  • kształtowanie zachowań społecznych,
  • stymulacja poznania zmysłowego,
  • stymulacja pamięci,
  • kształtowanie myślenia przyczynowo - skutkowego,
  • logoterapia (rozmowa z rodzicem, wyjaśnienie zasad terapii, przekazanie zaleceń do pracy z dzieckiem w domu).

Trening słuchowy Johansena IAS jest odpowiedni dla osób w każdym wieku, począwszy od wieku niemowlęcego do wieku osoby dorosłej. Ta forma terapii szczególnie jest skierowana dla osób z zaburzeniami koncentracji uwagi, opóźnionym rozwojem mowy, wszelkimi nadwrażliwościami słuchowymi, dysleksją, trudnościami w uczeniu się języków obcych, rozumieniu poleceń słownych, osobami z ADHD i spektrum autyzmu. Na podstawie diagnozy przygotowywany jest indywidualny program stymulacji słuchowej, który dostarcza odpowiednie częstotliwości do ucha wewnętrznego za pomocą muzyki.