Metody pracy
Terapia wad wymowy dzieci i młodzieży z nieprawidłową wymową różnych głosek. Ma na celu wytworzenie prawidłowych realizacji głosek a następnie utrwalenie ich w mowie. Ćwiczenia i metody pracy dostosowujemy indywidualnie do potrzeb pacjenta.
Podstawowe ćwiczenia, metody wykorzystywane w terapii wad wymowy:
- ćwiczenia artykulacyjne,
- metodę wyjaśniania położenia narządów mowy,
- metodę wzrokową,
- ćwiczenia oddechowe,
- ćwiczenia fonacyjne,
- ćwiczenia kształcące słuch fonemowy,
- metodę przekształceń artykulacyjnych,
- metodę mechaniczną,
- ćwiczenia autokontroli słuchowej,
- ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej,
- terapia miofunkcjonalna,
- masaż logopedyczny.
Terapia funkcji poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi za pomocą Metody Krakowskiej. Stymulacja opiera się na neuroplastyczności mózgu i jego zdolności do tworzenia nowych połączeń nerwowych w wyniku organizowanych doświadczeń. Została opracowana dzięki wieloletniej pracy terapeutycznej i badawczej Pani profesor Jagody Cieszyńskiej oraz zespołu związanego z Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, oraz Zespołu Diagnozy i Terapii Języka (następnie Zespołu Wczesnego Wspomagania) w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Krakowie.
Podstawowym założeniem terapii jest systemowa - w tej samej kolejności jak przy rozwoju zdrowego dziecka, stymulacja rozwoju poznawczego i intelektualnego dziecka, zmierzająca do budowania systemu językowego, komunikacyjnego w jego umyśle.
Metoda Krakowska jest skuteczna i wykorzystywana w pracy z dziećmi:
- z autyzmem,
- całościowymi zaburzeniami rozwoju,
- z Zespołem Aspergera,
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z wadami wymowy,
- z Zespołem Downa,
- z alalią (SLI),
- z afazją,
- z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- z implantem ślimakowym,
- niedosłyszącymi,
- dwujęzycznymi,
- zagrożonymi dysleksją i dyslektycznymi.
- stymulacja słuchowa,
- komunikacja ułatwiona,
- gesty wizualizacyjna i gesty interakcyjne,
- Manualne Torowanie Głosek,
- programowanie języka,
- dziennik wydarzeń,
- Symultaniczno - Sekwencyjna Nauka Czytania,
- terapia funkcji wzrokowych,
- stymulacja funkcji motorycznych,
- wybór dominującej ręki,
- kształtowanie zabawy tematycznej,
- stymulacja lewej półkuli mózgu,
- kształtowanie zachowań społecznych,
- stymulacja poznania zmysłowego,
- stymulacja pamięci,
- kształtowanie myślenia przyczynowo - skutkowego,
- logoterapia (rozmowa z rodzicem, wyjaśnienie zasad terapii, przekazanie zaleceń do pracy z dzieckiem w domu).
Trening słuchowy Johansena IAS jest odpowiedni dla osób w każdym
wieku, począwszy od wieku niemowlęcego do wieku osoby dorosłej. Ta forma
terapii szczególnie jest skierowana dla osób z zaburzeniami koncentracji
uwagi, opóźnionym rozwojem mowy, wszelkimi nadwrażliwościami słuchowymi,
dysleksją, trudnościami w uczeniu się języków obcych, rozumieniu poleceń
słownych, osobami z ADHD i spektrum autyzmu. Na podstawie diagnozy
przygotowywany jest indywidualny program stymulacji słuchowej, który dostarcza
odpowiednie częstotliwości do ucha wewnętrznego za pomocą muzyki.